Ovogodišnju HSK kazališnu sezonu završili smo dramskom radionicom pod nazivom "Od teksta do predstave: DRAMATIZACIJA I REŽIJA". Radionica je održana 12. i 13. studenoga 2022. u Velikoj dvorani Hrvatskog sabora kulture u Zagrebu pod vodstvom teatrologinje dr. sc. Sanje Nikčević i istaknute hrvatske redateljice Nine Kleflin. Radionica je realizirana uz materijalnu potporu Grada Zagreba.
Dvodnevna dramska radionica pod nazivom "Od teksta do predstave: Dramatizacija i režija" bila je namijenjena svima zainteresiranima, a poglavito voditeljima, redateljima i glumcima amaterskih kazališta i dramskih skupina kojima je edukacija u polju dramaturgije i režije od izuzetne važnosti za uspješan proces postavljanja njihovih predložaka i predstava na scenu.
Radionica je okupila 25 polaznika i polaznica iz raznih krajeva Hrvatske: Zagreba, Samobora, Krapine, Petrinje, Poreča, Šibenika, Sinja, Kalinovca, Pribislavca, Varaždina, Stažnjevca, Petrijanca i Virovitice.
PROGRAM
SUBOTA, 12. 11. 2022.: DRAMATIZACIJA (voditeljica: dr. sc. Sanja Nikčević)
● 10:00 – 16:00 h
U subotnjem programu polaznici su vod vodstvom teatrologinje i kazališne kritičarke Sanje Nikčević upoznali dramatizaciju te što se sve može dramatizirati. Na različitim primjerima voditeljica je pokazala različite mogućnosti dramatizacije teksta te kako predložak podijeliti na scene. Polaznici su dobili i upute za pisanje dramskih tekstova - navođenje podataka o djelu, raspisivanje scena, dijaloga i didaskalija. Naglasak je stavljen i na važnost poštivanja autorskih prava prilikom korištenja djela. Također, polaznici su dobili zadatak dramatizirati prozni predložak, a voditeljica je odgovorala na pitanja polaznika.
NEDJELJA, 13. 11. 2022.: REŽIJA KAZALIŠNE PREDSTAVE (voditeljica: Nina Kleflin)
● 10:00 – 16:00 h
Nedjeljni program radionice posvećen je režiji kazališne predstave. Voditeljica Nina Kleflin govorila je o kazališnoj predstavi i njezinim zakonitostima te vizualnom identitetu predstave - važnosti primjerene scenografije i kostimografije. Praktičnim radom na ulomku iz romana "Povratak Filipa Latinovicza" voditeljica je pokazala kako je prozni tekst moguće dramatizirati i prilagoditi za scensku izvedbu, ali i kako tekst analizirati u procesu njegovog postavljanja na scenu.Također, voditeljica je govorila i o problemima režije i izazovima s kojima se redatelj susreće prilikom postavljanja djela na scenu, kao i o vrlo važnom - radu redatelja s glumcima.
Radionica je završena pitanjima i odgovorima, razgovorom voditeljice, dodjelom potvrda o sudjelovanju te zajedničkom fotografijom.
O VODITELJICAMA
Nina Kleflin diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu (engleski jezik, književnost i fonetika) i na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti (1988.), te je stekla naslov diplomirani redatelj, smjer kazalište i radiofonija. Ostvarila je više od 100 režija predstava u brojnim kazalištima u Hrvatskoj i inozemstvu. Dobitnica je dviju prestižnih stipendija: stipendije američke vlade Fullbright za jednogodišnji rad na sveučilištu „Carnegie Mellon“ u Pittsburghu i stipendije američke vlade za istaknute kazališne umjetnike „The American Theatre Grant“. Kao redateljica vodila je SKUC (Studentski kulturni centar, Zagreb), zatim Visual Media kao redateljica i scenaristica filmskih spotova i kratkih filmova. Stekla je i posebnu zaslugu kao redateljica Kazališta slijepih s kojima je imala vrlo uspješnu turneju po Engleskoj. Nominirana je za prestižnu Nagradu hrvatskog glumišta 2008. g. za najbolje redateljsko ostvarenje za predstavu Fantazija, Marijane Nole. Vodila je brojne kazališne seminare i radionice te ljetnu školu „Stvaranje kazališta“. Prevodi dramsku literaturu s engleskog, dramatizira prozna djela, piše dramske tekstove te se bavi dramskim radom s osobama s posebnim potrebama.
dr. sc. Sanja Nikčević (1960.), teatrologinja i kazališna kritičarka, redovna profesorica u miru
Diplomirala je francuski jezik i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je magistrirala i doktorirala (1998.) s temama o američkoj drami. Radila je kao novinarka i kazališna kritičarka Večernjeg lista, viša savjetnica za kazalište u Ministarstvu kulture, a osnovala je i deset godina (1994. – 2003.) vodila Hrvatski centar ITI-UNESCO. Bila je zaposlena na Katedri za književnost engleskog jezika Filozofskog fakulteta u Osijeku (voditelj Odsjeka 2004. – 2006.), a od 2007. prelazi na Umjetničku akademiju u Osijeku (voditelj Odsjeka 2007. – 2009.).
Aktivna je članica brojnih hrvatskih i međunarodnih udruga kritičara i teatrologa (bila je dva puta članica Upravnog odbora svjetskog ITI-ja). Dva puta dobila je Fulbrightovu stipendiju te se znanstveno usavršavala u New Yorku (1995.) i Santa Barbari (2002).
U sklopu Hrvatskog centra ITI pokrenula je i uređivala Biblioteku Mansioni (1994. – 2004.) i bilten Hrvatska drama. Bila je urednica časopisa Kazalište (AGM, Zagreb, 1999. – 2002.), a pri UAOS-u pokrenula je i uređivala Biblioteku Ars Academica (2009. – 2013.).
Kazališne kritike pisala je u Večernjem listu, Vjesniku, Vijencu, Hrvatskom slovu te za internetske portale (bitno.net). Sudjelovala je na brojnim simpozijima u zemlji i svijetu.
Autorica je šest antologija i dvanaest autorskih knjiga, te preko tri stotine znanstvenih i stručnih članaka. Nagrađena je za knjige: Nova europska drama (2006) i Kazališna kritika (2011). Njezine knjige Mit o Krleži (2016) i Istina i laži o kanonu ili kako smo zbog svjetonazora izgubili pravo na lijepo/dobro/sveto u umjetnosti (2021.) izazvale su posebnu pozornost javnosti.
Predsjednik Republike Hrvatske odlikovao ju je 2000. g. Redom hrvatskog pletera za doprinos razvoju i ugledu države te za dobrobit građana, počasna je građanka američkog grada Waterforda. Za promicanje sinteze vjere, znanosti i umjetnosti umjetničkim i profesionalnim radom dobila je 2015. Priznanje studentskog kapelana Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, a za izniman doprinos kršćanskoj kulturi dobila je 2018. nagradu Andrija Buvina na Danima kršćanske kulture u Splitu.