Novi online seminar: SCENOGRAFIJA i KOSTIMOGRAFIJA

Hrvatski sabor kulture realizirao je još jedan online kazališni seminar pod nazivom „Scenografija i kostimografija kao važni segmenti kazališne predstave“ koji je pod vodstvom kostimografkinje i plesne pedagoginje Jasminke Petek Krapljan i scenografa Lea Vukelića  održan od 20. do 22. studenog 2020. putem ZOOM platforme. 

Mnogo je važnih čimbenika koji čine dobru kazališnu predstavu. To nije samo dobar dramski tekst i besprijekorna glumačka izvedba, već i vizualna strana predstave. Scenografija i kostimi omogućavaju gledatelju da doživi atmosferu izvedbe te nose vizualni identitet predstave. Stoga smo ovim online seminarom ukazali na značenja i važnosti scenografije i kostimografije u procesu nastajanja kazališne predstave, uz svladavanje osnovnih pojmova i značenja te primjere i savjete za scenografska i kostimografska rješenja.

OPIS I PROGRAM SEMINARA

1. DAN: petak: 20. 11. 2020.: 18:00 – 20:15

TEMA: SCENOGRAFIJA kao važan segment kazališne predstave
VODITELJ: Leo Vukelić, magistar umjetnosti, scenograf

TEMATSKE JEDINICE:

- ŠTO JE SCENOGRAFIJA – vrste i podjele scenografije
- POJMOVNIK KAZALIŠTA – nazivlje na pozornici i kazališna arhitektura 
- ČITANJE I ANALIZA TEKSTA
- prepoznavanje prostora upisanog u tekst, scenoslijed, analiza didaskalija i opisa prostora, smještanje teksta na potencijalnu pozornicu
- ANALIZA PROSTORA IGRE
- predpriča prostora, sjećanje prostora, atmosfera, praznine, svjetlost, međuprostor, visina horizonta i očišta, unutra-vani, portal i iza portala, dramaturška čvorišta prostora
- SCENOGRAFSKI MATERIJALI; scensko kiparstvo i iluzija realnog
- PRIKAZ RAZRAĐENE SCENOGRAFSKE IDEJE
- stvarna izrada modela i maketa, izrada i prikaz virtualnog 3D modela, prilagodba i nacrti za radionice, kratak prikaz troškovnika
- vrste radionica i zanata koji se koriste za izradu scenografije
- PITANJA I ODGOVORI

Na kraju prvoga dana online seminara polaznici su dobili jednostavan praktični zadatak za rad kod kuće: Spajanje realnog i nerealnog prostora, spajanje figurativnog i apstraktnog prostora emocija (crtanje olovkom i drvenim bojicama), uz smjernice voditelja. Po izvršenju zadatka, polaznici su fotografirali svoje radove koji su prikazani i analizirani na online seminaru u nedjelju, 22. 11. 2020.

2. DAN: subota: 21. 11. 2020.: 10:00 – 12:15

TEMA: KOSTIMOGRAFIJA kao važan segment kazališne predstave
VODITELJICA: Jasminka Petek Krapljan

TEMATSKE JEDINICE:
- ŠTO JE KOSTIMOGRAFIJA
- KOSTIMOGRAFIJA KAO DIO KAZALIŠNE PREDSTAVE
- KRATKI POVIJESNI PREGLED KOSTIMA U KAZALIŠTU
- NAČIN RADA NA KOSTIMOGRAFIJI PREDSTAVE 
- PRIMJERI KOSTIMA U RAZLIČITIM PREDSTAVAMA
- VLASTITA ISKUSTVA I ODABIR NAČINA IZRADE KOSTIMA
- PITANJA I ODGOVORI


3. DAN: nedjelja: 22. 11. 2020.: 10:00 – 12:15

SCENOGRAFIJA I KOSTIMOGRAFIJA – analiza, sinteza, primjeri i savjeti
VODITELJI: Jasminka Petek Krapljan i Leo Vukelić

PROGRAM:
- ANALIZA ZADATKA
- PRAKTIČNI PRIMJERI I SAVJETI ZA SCENOGRAFSKA I KOSTIMOGRAFSKA RJEŠENJA
- PREPORUKE LITERATURE
- RAZMJENA ISKUSTAVA, INTERAKCIJA SUDIONIKA
- PITANJA I ODGOVORI

O VODITELJIMA

LEO VUKELIĆ magistar je umjetnosti i scenograf, rođen 9. rujna 1972. u Zagrebu. Od 1991. do 1995. godine studira Elektrotehniku na Višoj tehničkoj Školi u Zagrebu. Od 1996. do 2000. godine studira slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu (klasa prof. Zlatka Kesera), a od 2000. do 2004. godine studira kiparstvo na Kunstakademie Düsseldorf u Njemačkoj (klasa prof. Magdalene Jetelove), kada je diplomirao Slobodne Umjetnosti, smjer kiparstvo. Od 2004. godine član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika. Iste godine vraća se u Zagreb te sa dvoje kolega pokreće umjetničku organizaciju Tigar teatar i bavi se kazalištem za djecu i mlade. Od 2006. do 2016. godine stalno je zaposlen kao voditelj Dječjeg kazališta Dubrava Narodnog sveučilišta Dubrava. Usporedo je aktivan na području vizualnih umjetnosti i kazališta. Do danas je realizirao 25 samostalnih i preko 50 grupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (Salon Galić, Split, Galerija SC, Zagreb, Galerija Balen, Slavonski Brod, Muzej grada Trogira, Muzej Virovitica, Galerija VN, Zagreb, MSUI Pula…). Od kazališnih početaka pa do danas realizirao je kao umjetnik više od 100 profesionalnih projekata na gotovo svim hrvatskim pozornicama, u svojstvu scenografa, kostimografa, izvođača, autora teksta, redatelja, dizajnera rasvjete i vizualnoga identiteta. Od 2008. godine član je upravnog odbora Hrvatskog centra Assitej, a od 2013. do 2017. g. njegov je predsjednik. Godine 2008. pokreće projekt Noć kazališta u Hrvatskoj. Od 2009. godine član je nadzornog odbora UNIMA-e.

JASMINKA PETEK KRAPLJAN plesna je pedagoginja i kostimografkinja. Više od 30 godina djeluje u Domu kulture Kristalna kocka vedrine u Sisku kao voditeljica Plesnog studija i plesni pedagog. Od 2014. do 2017. godine pohađa preddiplomski sveučilišni studij Kazališno oblikovanje na Umjetničkoj akademiji u Osijeku, a 2019. godine upisuje diplomski studij na Odsjeku za kreativne tehnologije, smjer Kostimograf za kazalište, film i medijske umjetnosti. Kao kostimografkinja sudjelovala je u projektima i predstavama brojnih kazališta (Gradsko kazalište Požega, Gradsko kazalište „Joza Ivakić“ Vinkovci, Teatar Exit, HNK Osijek, HNK Varaždin, Dječje kazalište Branka Mihaljevića, AKD „Kuntrata“ Sv. Filip i Jakov, Dom kulture Kristalna kocka vedrine) te projektima Umjetničke akademije u Osijeku. Sa svojim koreografijama i predstavama gostovala je na brojnim međunarodnim festivalima u Europi i svijetu, ali i na najznačajnijim plesnim manifestacijama u Hrvatskoj poput Eurokaza, Tjedna suvremenog plesa, Susretima plesnih ansambala, Plesokazu u Varaždinu i Požegi, Danima Silvije Hercigonje i TREPSU u Zagrebu). Godine 2009. Hrvatski sabor kulture dodjeljuje joj Priznanje za dugogodišnji rad i promicanje plesne kulture te diplomu za 30-godišnji uspješni rad na unapređivanju kulturno-umjetničkog amaterizma i hrvatske kulture. Dobitnica je i niza nagrada za režiju, koreografiju, koreografske inovacije i istraživanje u kazalištu (preko šezdesetak predstava za djecu i odrasle). Članica je Udruge plesnih umjetnika Hrvatske, a od 2006. do sredine 2011. obnašala je dužnost predsjednice Nacionalnog odbora AITA/IATA Hrvatske pri Hrvatskom saboru kulture. Osim pedagoškim radom s djecom i mladima u Sisku, Petrinji i Bjelovaru, sudjelovala je i u profesionalnim predstavama u: HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, Kazalištu &TD, u Zagrebu, Kazalištu Virovitica , Gradskom kazalištu Požega, Dječjem kazalištu u Osijeku, Istarskom narodnom kazalištu u Puli, Albanskoj drami u Skopju, Epilog teatru u Zagrebu, HNK Split i Gradskom kazalištu u Sisku. Godine 2012. prima Nagradu Grada Siska za uspješan pedagoški i kreativni rad s djecom i mladima na području suvremenog plesa.